Företag som sköter telefonväxel lovar bättring efter avlyssnat samtal

Det ska inte kunna hända igen att en växeltelefonist lyssnar på samtal utan att de samtalande vet om det.

Enligt Mats Paulsen, informationschef på företaget Addici, som sköter telefonväxeln åt ABB, har företaget nu gjort klart för personalen vilka regler som gäller.

Det var när en reporter från Blekinge pratade med en chef på ABB som det visade sig att växeltelefonisten lyssnat på samtalet, något som kan vara ett allvarligt brott mot post- och tele-hemligheten.

- Vår växeltelefonist har i viljan att ge bra service och inte koppla några samtal fel lyssnat på ett samtal lite för länge, och det har fått stora konsekvenser, säger Mats Paulsen.

Han säger att han tror att det kan ha hänt fler gånger för att växeltelefonister vill vara säkra på att de kopplat rätt, men han säger att det kommer att bli annorlunda framöver.

- Vi har haft ett möte med personalen och gått igenom vad som gäller vid överlämning av samtal, men vi kommer också att skärpa formuleringarna i manualen så att det inte råder något tvivel om vad som gäller, säger Mats Paulsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".