västerås

Tut i luren på Västerås stad

Det har varit stora problem att ringa till Västerås stad idag, omläggningen till en ny telefonväxel och IP telefoni har orsakat stora störningar. Arbete pågår med att lösa problemen, det säger telefoniansvarige Håkan Kärnsund Västerås stad.

- Det är svårt att ringa ut och ringa in och vi ska göra en omstart av systemet. Det är något fel som uppträder i samband med hög trafikbelastning. Normalt sett ska systemet klara det det, säger Håkan Kärnsund.

Under helgen ska man arbeta för att lösa problemen och förhoppningsvis så ska det fungera bättre efter helgen, det säger Håkan Kärnsund. Och på Oxbackens servicehus har man märkt av störningarna eftersom det inte har gått att ringa till servicehuset, säger enhetschefen Lisa Sandberg.

- Ja, man kommer inte fram, man får upptagetton och det sägs att det inte går att nå oss för närvarande, säger Lisa Sandberg. Men det går däremot att ringa ut från servicehuset och via e-post försöker man informera och komma i kontakt med allmänheten.

Även Mälarenergi har haft stora störningar. Det har inte gått att nå Mälarenergis felanmälan och man arbetar med att hitta nya lösningar att komma runt stadens växel, säger Bror Larsson driftchef elnät.

På Mälarenergis hemsida finns nummer som man kan ringa till om man vill göra en felanmälan eller komma i kontakt med Mälarenergi. Bror Larsson är kritisk till den information som Västerås stad gått ut med.

- Vi kanske hade önskat oss mer information om hur riskabelt systemet var, och att det var så sårbart det säger Bror Larsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".