Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygplan ska övervaka att inte skogsbränder bryter ut

Just nu är det väldigt torrt i skog och mark i Västmanland. Samtidigt står det också klart att länet även i år kommer att få så kallad skogsbrand-bevakning med flygplan.

Det är frivilliga flygkåren i länet som mellan den 1 maj och 30 augusti kommer att flyga en slinga över länet för att i tid upptäcka gräs och skogsbränder.

Att ha brandbevakning med flyg är viktigt, säger Bengt-Åke Pettersson, beredskapshandläggare på länsstyrelsen;

- Det är viktigt för skogsindustrin, för skogsägarna. Det är också viktigt för människor som bor på såna orter där det är mycket skog runt omkring, säger han.

- En skogsbrand kan få vansinniga konsekvenser, den kan ta både hus och industrier. Det är fara för liv och egendom. Och om inte räddningstjänster kallas ut i tid har de inte en chans att begränsa elden, säger Bengt-Åke Pettersson.

Slingan som planen ska flyga går från Johannisbergs flygplats via Heds kyrka, Hedkärra, Tärnsjö, Heby, Seglingsberg och tillbaka till Johannisberg.

Det är räddningsverket som betalar och om det blir en torr sommar kan flygningarna över Västmanland kosta upp till 400 000 kronor.

- Det beror på hur ofta planen måste upp, är det riktigt torrt handlar det om tre gånger om dan.

Skogsbrandbevakning med flygplan har funnits i över 50 år i Sverige, men 2002 bestämde sig räddningsverket för att sluta betala för det här.

Det har kostat samhället och skogsägare många miljoner när stora skogsbränder brutit ut som inte kunnat stoppas i tid.

Men i april förra året krävde regeringen att räddningsverket ska starta med skogsbrand-bevakning igen.

Det är inte vem som helst som får flyga brandbevaknings-turer. Det kräver mycket av piloten, berättar Ann-Sophie Tersmeden som är pilot och länsflygchef för frivilliga flygkåren i Västmanland:

-Det handlar om att spana; att flyga flygplanet samtidigt; att läsa karta och dirigera räddningstjänsten. Man är både spanare och pilot, säger hon.

-V i kan göra en insats för samhället och som belöning får vi några flygtimmar i stället, säger Ann-Sophie Tersmeden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".