Hotell- och restaurangfacket utser "schyssta restauranger"

Nu lanserar hotell och restaurangfacket, HRF, ett nytt märke kallat ”schyssta villkor” som garanterar att exempelvis en restaurang är en arbetsplats som har tecknat ett kollektivavtal, så att de anställda har rätt till vissa löne- och anställningsvillkor.

I dag sattes den första lappen upp i Västerås av Peter Ustrup, ombudsman på HRF, och han berättar vad märket har för betydelse.

- Kunderna ska kunna välja och gå till ställen som har kollektivavtal. Det har visat sig i en undersökning att 8 av 10 väljer eller skulle vilja välja ställen som har schyssta villkor. Så nu visar vi upp vilka som finns, säger Peter Ustrup.

Det röda märket kommer under de närmaste dagarna att skickas ut till närmare 900 företag runtom i länet som har tecknat kollektivavtal med sina anställda om schyssta löner och villkor. Först ut i Västerås under torsdagen var en av Mc Donald’s restauranger. Och ägaren Claes-Göran Jönsson anser att symbolen behövs.

- Det är bra att det finns en markering så att de aktörer som är oseriösa kanske inser att det är dags att ändra sig, så vi får konkurrens på lika villkor helt enkelt.

Har era kunder ifrågasatt om ni har schysta villkor?

- Jag tycker att historiskt så har jag misslyckats ibland att få ut att vi har kollektivavtal. Man kanske har haft en känsla av att vi inte har det. Vi har ända sedan starten 1973 haft det, men det har inte riktigt kommit fram, säger Claes-Göran Jönsson.

Restauranggästen Vibeke Lem betalar gärna för att de anställda har det bra på sin arbetsplats.

- Jag tycker det är någonting jag gärna vill betala för, jag vill inte bara att det är en förtjänst för arbetsgivaren utan också att de anställda får bra betalt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".