Unga ska lära sig undvika skuldfällor

Ungdomar utsätts för tre gånger så mycket direktreklam som äldre och nu ger Kronofogdemyndigheten och Konsumentverket ut en tidning som ska ge information till unga hur de undviker ekonomiska problem.
Tidningen som heter Om... är gjord i samarbete med elever i Göteborg. Bakgrunden är att många ungdomar hamnar i skuldfällor eftersom de saknar kunskap och information. - Ungdomar får ungefär tre gånger så mycket reklam som äldre. Det är ju en intressant målgrupp och då är det ju lätt helt enkelt att kanske förköpa sig, säger Karl Gustav Fors på Kronofogdemyndigheten i Västerås. Han hoppas att tidningen kommer att ge ett positivt resultat och att ungdomarna tänker efter innan de lånar pengar.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".