Köping

Koppling mellan Kolsva och Titanic

Kolsva hembygdsförening har lyckats bevisa att livbåtsupphängningsanordningarna – dävertarna – på RMS Titanic göts på Kohlswa Jernverk.

Hembygdsföreningen söker nu efter originalritningarna för att kunna gjuta en exakt kopia, som ska placeras vid gjuteriet i Kolsva.

– Gjuteriet som göt de ursprungliga finns ju kvar så det är ju självklart att de får uppdraget. Ritningar ska vi kunna få tag på tillsammans med Titanic-experten Claes-Göran Wetterholm. Sen är det bara pengarna som saknas, minst 300 000 kronor, säger Peter Kvist som är ordförande i Kolsva hembygdsförening.

Det är ingen liten pjäs som hembygdsföreningen vill gjuta. Bara dävertarmen är fem meter lång och hela konstruktionen väger ungefär två ton.

När de ursprungliga kvadrantdävertarna göts på Kohlswa Jernverk 1911, för att sen levereras till Titanic, var stålet av yppersta kvalitet. Stålet som användes på Titanic kunde vid en kvalitetskontroll böjas så mycket utan att spricka att kontrollanten vägrade tro på att det var gjutet. Så fint stål får man nog avstå från till kopian.

– Vi kommer spara in just på den biten, det här är ju ingen dävert som ska vara i funktion och hålla upp en fullastad livbåt. Den kommer vara en utställningsgrej och man kan tulla på det, säger han.

Peter Kvist berättar att han har gott hopp om att kunna samla in de 300 000 kronor som behövs.

– Vi borde kunna få in de här pengarna då det är en så pass speciell sak. Det här med Titanic är så stort. Vi kommer vända oss internationellt. Det finns olika Titanic-föreningar runt om i världen och vi tror att det finns ett intresse att stödja det här, säger Peter Kvist till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista