Tågluffandet ökar

Att tågluffa är populärt. Den här säsongen räknar SJ med att fördubbla försäljningen av interrailkort jämfört med förra året.

I våras åkte västeråsaren Nils Hansson ut i Europa med sina kompisar:

– Vi reste mestadels i Centraleuropa, London, Berlin, Amsterdam, Milano och Barcelona.

Anledningen till att det blev tågluffning för 21-årige Nils Hansson var dels för att upptäcka Europa och dels inte göra som så många andra som väljer att resa till Asien.

– Vi ville göra något annorlunda helt enkelt, säger han.

Förra året infördes ett nytt interrailkort med ett annat och mer flexibelt biljettsystem än det som fanns tidigare. Förut köpte man ett kort som gällde för obegränsade tågresor i en månad. Nu går det att betala  för de resdagar som behövs.

Det här är en stark bidragande orsak till att tågluffningen fått ett uppsving, menar Ann-Sofie Bäck som är PR-ansvarig på SJ. Men hon ser också andra tendenser till varför fler väljer att resa med tåg istället för med flyg:

– Jag tror att det är en miljöaspekt på det hela, man vill resa på ett klimatneutralt sätt. Sedan handlar det också om lugnet att man får resa i lugn och ro i sin egen takt. Man behöver inte rusa till en flygplats för att sedan vara framme på en destination utan man kan göra sin semester till ett äventyr.

Förra året såldes 12 000 interrailkort i Sverige. Hittills i år är antalet sålda 13 000. SJ uppskattar därför att årets försäljning hamnar på ungefär 20 000 kort.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista