Karin Thunberg, platschef på SOS Alarm i Västerås

Busringningar medför problem för SOS Alarm

Av nästan 100 000 samtal som kom in till SOS-alarm under 2007 så var ungefär hälften samtal som borde ha gått till någon annan. Busringningar med fnitter och tystnad förekommer i stor uträckning, men det är också vanligt att människor som inte vet vart de ska vända sig ringer till SOS Alarm.

SOS försöker hänvisa till andra myndigheter, men kopplar inte vidare. En annan stor grupp som ringer SOS är ungdomar som inte har några pengar på mobiltelefonerna och därför vill att SOS ska koppla dem vidare eller ringa föräldrar.

Mest resurskrävande är dock falsklarmen. Enligt Karin Thunberg, platschef på SOS Alarm i Västerås, är falsk larmen få, men SOS måste ta varje larm på allvar och därför händer det att man skickar ut ambulans, brandkår och polis helt i onödan.

Karin Thunberg säger att antalet busningar ökar när det är skollov och många barn och ungdomar är själva hemma. Vid jul så ökar antalet felringningar ifrån barn som leker med begagnade mobiltelefoner.

– Det är först när man plockar ur batteriet som man kan använda en gammal mobil som leksak, säger Karin Thunberg.

För att slippa ta emot samtalen från människor som inte vet vart de ska och därför vänder sig till SOS så vill Karin Thunberg att staten ska införa ett allmänt informationsnummer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".