Spårbilar till länet år 2020

Ett framtida spårbilssystem i Mälardalen, där personbilsstora automatiska förarlösa vagnar går på en bana i luften ovanför den vanliga trafiken. Det kan bli verklighet enligt en utredning från Statens institut för kommunikationsanalys (Sika). Kanske kan det tas i bruk kring år 2020, enligt TT.

Ett höghastighetsnät för spårbilar i Mälardalen skulle knyta ihop Stockholmsområdet med Södertälje, Strängnäs, Eskilstuna, Västerås, Enköping, Uppsala och Sigtuna/Arlanda.

- Jag tror att det är realistiskt, ja. Säg att spårbilarna är godkända om några år, och då kan man bygga ett lokalt system kanske på Hälla köpcentrum inom en tre-fyra år efter det. Det säger Carl-Åke Utterström, pensionerad civilingenjör i Västerås.

Banan är tänkt för hastigheter över 200 kilometer i timmen och ger stora restidsvinster. Med fem miljoner resande om året är nätet enligt Sika mycket samhällsekonomiskt lönsamt.

Det finns ännu inget högteknologiskt spårbilssystem på marknaden i Sverige, men en prototyp testas i liten skala i Uppsala.

-Vi måste ta in nya alternativa transportsystem och det vore fel att inte ta den nya spårbilsteknologin på allvar, säger Sikachefen Kjell Dahlström till TT.

Han understryker dock att det krävs fler fördjupade analyser och ökad forskning innan spårbilsnäten kan nå sin fulla potential. Det finns heller ingen internationell standard för spårbilssystem, vilket krävs för en offentlig upphandling i konkurrens.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista