sala

"Fler tåg ska trafikera Sala via Dalabanan"

Fler tåg ska i framtiden passera Sala på sträckan mellan Stockholm och Mora, efter att den så kallade Dalabanan renoverats. Det säger Carola Gunnarsson, centerpartistiskt kommunalråd i Sala. Kommunstyrelsen vill vara med och finansiera Dalabanan.

Enligt Carola Gunnarsson har kommunen tillsammans med region Dalarna och Banverket skapat en ny modell för medfinansiering.

Kommunstyrelsen i Sala har beslutat att kommunen ska teckna en avsiktsförklaring om medfinansiering av Dalabanan. Sala kommun vill tillsammans med region Dalarna och banverket rusta upp järnvägen mellan Stockholm och Mora.

- Vår förhoppning är att vi så snart som möjligt ska komma igång med en ombyggnad av spåren mellan Dalarna och Stockholm, så att vi kan få flera tåg som går snabbare, säger Carola Gunnarsson, centerpartistiskt kommunalråd i Sala kommun.

Man vill höja banavgiften, en avgift som Banverket tar ut av företagen som använder spåren.

Höjningen vill man göra för att täcka amorteringar och räntekostnader för Banverket. Att banavgiften höjs kommer att märkas på biljettpriset, det kommer att bli en höjning på mellan 10-20 kronor.

Modellen bygger på att resandet antingen fortsätter i samma utsträckning som idag eller ökar, skulle resandet däremot minska kommer kommunerna att gå in med pengar för att täcka kostnaden.

Men Carola Gunnarsson tror inte att man kommer att behöva gå in med skattepengar, hennes förhoppning är att resandet kommer att öka.

Eftersom det här är ett nytt sätt för kommuner att vara med och medfinansiera en upprustning av järnvägen så måste kommunerna få ett godkännande ifrån regeringen, ett beslut som man nu väntar på.

Linnéa Nord
linnea.nord@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".