Västerås

SAS: "Överbelastning orsakade nödlandningen"

Det var i fredags eftermiddag när SAS-planet på väg från Oslo till Arlanda tvingades gå ner i Västerås efter att man känt röklukt i kabinen. Det visade sig vara en överbelastning i en styrenhet till en av planets tre generatorer

Ett flygplan är utrustat med tre generatorer men det behövs bara en generator för att flyga. Varje flygplan har alltså två extra generatorer med sig utifall att det skulle hända något. Enligt Lars Andersen Resare, på SAS-Sveriges informationsavdelning, har tekniker under helgen ersatt den trasiga delen, man har även flugit planet till Arlanda där det nu gås igenom av tekniker för att senare sättas i trafik igenom.

Att flygplan måste säkerhetslanda hör inte till vanligheterna.

- Det är ovanligt att det inträffar, säger Lars Andersen Resare, som tilllägger att flygbolaget arbetar nu med att kontakta alla passagerare för att ge alla en möjlighet att få prata om det som hände. Man arbetar även med att kompensera eventuella extra utlägg.

Linnéa Nord
linnea.nord@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".