Mobilen kan rädda liv.

Ny teknik kan spåra nödställda

Inom loppet av några sekunder kan SOS Alarm i Västerås spåra en person som behöver hjälp.

Detta tack vare det nya larmsystemet Zenit, som via mobiltelefon och en karta snabbt kan ta reda på var en utsatt person är.

– När en nödställd person ringer till oss och vi vill säkerställa var han eller hon är, så kan vi med en knapptryckning på vår terminal få fram i vilket område personen befinner sig, berättar Karin Thunberg, chef för SOS Alarm i Västerås.  

– Det kortar ju ner tiden avsevärt, så att de kan få hjälp.

Det nya larmsystemet har varit i gång i några månader. Varje dygn tar SOS-alarm emot upp till 300 samtal från västmanlänningar som behöver hjälp.

Om man har en mobil med ett svenskt abonnemang eller kontantkort så kan larmsystemet inom loppet av några sekunder spåra en person och peka ut området på en digital karta på datorn.

Hur precis en spårning kan vara beror på hur många mobiltelefonmaster det finns i ett område. Systemet kan visa en yta från en kilometer upp till flera kilometer där en nödställt person är.

Zenit finns nu på alla SOS-centraler i landet .

I Västmanland har det redan använts flera gånger, bland annat i september då två män gick vilse när de var ute och plockade svamp, berättar SOS-operatören Helena Cederberg:

– Det underlättar vårt arbete oerhört, framför allt när det är personer som inte vet var de befinner sig någonstans.

– Det händer ju ibland, dels när man är vilse i skogen. Men också när det handlar om människor som mår psykiskt dåligt och inte vill tala om var de är.

– Då har vi ju en chans att leta på dem tillsammans med polisen. Nu har vi någonting att gå på i alla fall, det hade vi inte förut, säger Helena Cederberg till P4 Västmanland.

Maria Edlund
maria.edlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".