Julens leksaker befäster könsrollerna

Julens leksaksreklam befäster stereotypa könsroller, detta enligt en studie gjord vid Mälardalens högskola. I reklamen är det tydligt vilka leksaker som är för pojkar och vilka som är för flickor.

- Här inne ska jag köpa ett leksakstält. Det har min son önskat sig, säger Johanna Elgholm som är ute och handlar julklappar i en leksaksbutik i Eskilstuna.

Tycker du att du kan se i butiken vilka leksaker som är för pojkar och vilka som är för flickor?

- Ja det kan jag tycka. Men min pojke gillar mest flickleksaker så jag går på det. De är lite mer rosa och lila, säger Johanna Elgholm.

Ja, så här ser det ut för många som är ute och handlar julklappar i dag. Yvonne Eriksson är docent i informationsdesign vid Mälardalens högskola. Så här säger hon om det som möter oss i leksaksbutiken:

- Ja, man saluför dom ju väldigt riktat till det som man förväntar sig att då pojkar respektive flickor ska leka med. Det sitter en pojke och flicka vid ett TV-spel och där sitter pojken och manövrerar med en joystick medan flickan sitter bredvid och klappar händerna, säger Yvonne Eriksson.

Bilden på pojken med TV-spelet har Yvonne Eriksson hittat i en av de leksakskataloger som delas ut gratis till hushållen innan jul. Katalogen är en del av hennes studie av hur leksaker marknadsförs för barn.

- Det här har större konsekvens kanske än vad vi tror just att man blir så intränade då i gammeldags könsstereotypa  roller. Det kan ju påverka vad man väljer för utbildning, intresse och vad man får för identitet i framtiden, säger Yvonne Eriksson, docent i informationsdesign vid Mälardalens högskola.

Annika Nordin
annika.nordin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".