"Information om nya bussrutiner har inte nått alla"

Efter införandet av Västmanlands Lokaltrafiks nya biljettsystem säger sig några ha blivit bryskt avvisade då de inte känt till de nya reglerna med kontantfri betalning.

- Det är oerhört svårt att nå ut till alla oavsett hur mycket man informerar och vilka kanaler eller media man än använder. Våra vaneresenärer har snappat det här, de har varit på hugget och började ringa redan i höstas. Problemet är de som reser sällan och som inte är vana med kollektivtrafiken, de har nog svårare, säger Maria Rydström, områdeschef på Västmanlands Lokaltrafik.

Motverkar inte det här VL’s mål att få fler att åka buss?

- Kanske i ett inledande skede tyvärr, innan man lär sig hitta de här kanalerna. Vi tycker nog att vi har hittat så pass många olika alternativ nu så att det ska finnas möjlighet för alla att köpa sin biljett, säger Maria Rydström.

Hur kommenterar du hur en del ovetande resenärer behandlats?

- Våra förare har i stor utsträckning försökt att lära folk de här första dagarna. Att några blivit tråkigt bemötta kan vi bara beklaga, vår förhoppning var att vi skulle få en smidig övergång. Att förarna ska kunna utbilda passagerarna, säger Maria Rydström.

Michael Gawell
michael.gawell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".