Typiska fyrhjulingar / Foto: Anders Wiklund / Scanpix

Okunskap troligen bakom många olyckor med fyrhjulingar

Den gångna helgen skadades en 24-årig man allvarligt i en olycka mellan en fyrhjuling och en personbil utanför Sala. Och enligt statistik från Vägverket har olyckor med fyrhjulingar i trafiken ökat markant de senaste åren.

Sedan 2004 har antalet olyckor med fyrhjulingar i trafiken ökat varje år. Organisationen Motormännen har gått så långt att de vill totalförbjuda fyrhjulingar på allmänna vägar, men Jörgen Bergfast, chef för trafikpolisen, tror inte på ett förbud, säger Jörgen Bergfast.

- Det låter lite hårt, men det kräver ett stort ansvar att köra en fyrhjuling. Man måste veta vad den är registrerat som och att man är kunnig på sitt fordon.

- Det är ju ett fordon som i första hand inte är avsett att användas ute i trafiken, det kanske är ett arbetsfordon, man ska åka i terräng och inte ute på allmän väg, säger Bergfast.

Regelverket kring fyrhjulingar är snårigt. De kan registreras som moped, motorcykel, traktor eller terrängfordon. Och beroende på hur de är registrerade gäller olika hastighetsbegränsingar och olika bestämmelser för var man får köra. Men Jörgen Bergfast tror inte att alla som äger en fyrhjuling är medvetna om regelverket.

- Det finns ett antal oregistrerade fyrhjulingar ute i trafiken, förmodligen vet inte ägarna heller vad det är för fordon utan de har den mest för att det är kul, enligt Jörgen Bergfast.

Michael Gawell
michael.gawell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".