Hallstahammar

Hård kritik mot skolorna i Hallstahammar

Skolinspektionen riktar hård kritik mot Hallstahammars kommun. I en mycket kritisk rapport konstaterar myndigheten att var fjärde elev i Hallstahammar lämnar grundskolan utan fullständiga slutbetyg. Men det allvarligaste är att skolledning och politiker inte vet vad eleverna kan och vad som behöver förbättras i undervisningen.

-De har ingen koll på läget när det gäller de här sakerna. Man har bra lärare, man har bra rektorer och skolorna fungerar väl. Men man vet inte vad man gör, säger Tommy Bucht, undervisningsråd på skolinspektionen.

-Jag tycker inte alls om det och jag har försökt förklara det för kommunen. Och jag tror att kommunen har tagit emot det här väl, säger han till P4 Västmanland.

-De har förstått hur de ska förbättra sina kunskapsresultat genom att ta reda på vad barnen kan just nu och hur de ska gå vidare för att det ska bli ännu bättre, fortsätter Tommy Bucht.

Det var i höstas som skolinspektionen besökte skolorna i Hallstahammar och igår kom en kritisk rapport. Bland annat tycker myndigheten att skolledning och ansvariga politiker i Hallstahammar inte vet vad femteklassarna egentligen kan, i andra ämnen än kärnämnena engelska, matematik och svenska. Lärarna har den kunskapen och föräldrarna som får information vid utvecklingssamtal. Men inte rektorer, skolledning och politiker och då har de heller ingen koll på kvalitén på undervisningen och vad som behöver bli bättre. Det kan till exempel handla om extra stöd som behöver sättas in.

Inspektionen visar också att var fjärde elev i Hallstahammar lämnar grundskolan utan fullständigt slutbetyg. Dessutom ligger niornas resultat under rikssnittet när det gäller betyg, behörighet till ett nationellt gymnasieprogram och andel elever som når målen i samtliga ämnen. Men förvaltningschef Lena Millberg tycker inte att kritiken är allvarlig:

-Vi tycker inte att det här är allvarlig kritik. Den kommer heller inte som en överraskning utan snarare som ett stöd i det utvecklingsarbete som vi håller på med.

-För barnen är den största och allvarligaste kritiken att vi har för låga kunskapsresultat, säger Lena Millberg.

-Det råd vi har fått från skolmyndigheten är att vi ska styra mer genom uppföljning i alla ämnen. Inte bara i engelska, matematik och svenska. Vi ska göra uppföljningar i alla ämnen redan från årskurs 1, säger hon.

Senast den 29 april ska kommunen redovisa vad man gjort för att rätta till bristerna.

Maria Edlund
maria.edlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".