Kritik mot särskolan

I en färsk rappport kritiserar Skolverket kvalitén på särskolan. Särskolan ska lära eleverna så mycket som möjligt utefter deras egna behov, men kunskapsutvecklingen hos eleverna är för dålig, anser Skolverket.
Rapporten bygger på en rikstäckande enkät och djupstudier av särskolan i nio kommuner, dock ingen i Västmanland. Men på Sofiaskolan i Västerås finns en annan uppfattning. Sofiaskolan är en särskola för gravt utvecklingsstörda och autistiska elever. Skolan arbetar med personliga utvecklingsplaner för varje barn och målen är både kort- och långsiktiga. Det handlar inte i första hand om att lära sig läsa och skriva. Att till exempel kunna sitta vid ett matbord och äta tillsammans med andra utan att få panik kan vara ett nog så viktigt mål för ett autistiskt barn. Rektorn för särskoleklasserna i Västerås, Annita Pettersson, menar att teoretiska kunskaper lätt värderas högre än praktiska, och att det kan ha märkts i skolverkets rapport.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".