För dyrt med bevakade järnvägsövergångar

Drygt hälften av alla cirka 8 500 järnvägsövergångar i Sverige är obevakade, alltså saknar trafikljus eller bommar.  Orsaken till det kostar för mycket pengar att ha alla bevakade, menar Banverket.

Här i Västmanland finns 65 obevakade järnvägsövergångar. En finns norr om Seglingsberg där det i fredags inträffade en olycka när ett tåg körde in i ett traktorsläp.

- Det handlar om pengar liksom att vi inte har de resurser som skulle behövas för att bygga bort plankorsningarna, säger  Jörgen Niklasson, säkerhetschef på Banverket.

Det som avgör om en övergång ska bevakas eller inte är hur pass bra siktförhållanden det är på platsen och hur trafikerad övergången är, berättar Jörgen Niklasson.

Cirka 30 olyckor inträffar årligen i plankorsningar runt om i Sverige, enligt Banverket.

- Oftast är det bristande uppsikt från vägtrafikantens sida, för det är ju så att tågen kan inte stanna. De har ingen möjlighet till det, säger Jörgen Niklasson.

Och fortsätter:

- Som i det här fallet i fredags, det här tåget har en bromssträcka på ungefär 400-500 meter. Så det är vägtrafikanten måste se sig för, säger han.

Annika Nordin
annika.nordin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".