Västerås

Extra stöd till lärare efterfrågas

Upprätta ett centrum för lärare där de kan få svar på frågor om pedgogik och andra frågor som rör kompetensutveckling. Den uppmaningen kommer från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Västerås stad.

Och snart kan det bli verklighet. Kommunfullmäktige ska ta ställning till förslaget på mötet den femte november. Och än så länge har förslaget fått tummen upp av alla instanser.

– Ja, det skulle inte vara så dumt. Då kanske man skulle få handfasta tips på hur man kan hantera olika situationer, säger Petra Helmersson som är lärare på St Ilians skola i Västerås.

Hur detta centra egentligen ska fungera, det vet ingen riktigt än. I förslaget står det att man vill utreda saken vidare. Conny Ström som är utbildningsstrateg på pedagogiska nämndernas stab i Västerås stad är en av dem som kanske kommer få göra utredningen. För honom finns det en väldigt viktig komponent att ha i minnet för att utredningen ska bli lyckad.

– Framförallt handlar det om att lyssna in lärarnas och skolornas behov, säger han.

Redan idag finns det ett antal stödinsatser hos kommunen för lärare. Men enligt socialdemokraten Ana Andric som är en av dem som står bakom förslaget så behövs det göras mer.

– Jag tror att det behöver bli mer evidensbaserat. då skulle man kunna få mer kunskap kring nya pedagogiska metoder, säger hon.

Evidensbaserat innebär att något är en beprövad metod och det är alltså det som efterlyses av de som står bakom förslaget.

Petra Helmersson på St Ilians grundskola kan se olika situationer då ett pedagogiskt stödcentrum skulle kunna hjälpa till.

– Det är inte alltid man hinner anpassa utbildningen för alla. Ofta känner man sig otillräcklig. Då kanske ett sånt här centrum skulle kunna vara bra att ha, säger hon.

Johanna Ravhed
nyheterna.vstm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".