Beslut om slussen i Södertälje närmar sig

Om en till två månader väntas regeringen ta beslut om en nationell transportplan för 2010 till 2021, där bland annat utbyggnaden av slussen i Södertälje ingår. Utbyggnaden är nödvändig för att sjöfarten på Mälaren ska överleva, enligt Astrid Värnild som är kommunikationsdirektör på länsstyrelsen i Västmanland.

– Det gjordes ju en utbyggnad av mälarfarleden i slutet av 60-talet och början av 70-talet och då steg volymerna på Mälaren och det är ungefär 5 miljoner ton gods per år, det har varierat lite beroende på låg- eller högkonjunktur, säger Astrid Värnild till P4 Västmanland.

– Antalet fartyg på Mälaren har halverats under den här perioden, båtarna har helt enkelt blivit allt större och nu måste något göras eftersom det annars finns risk att mälarsjöfarten avvecklas. Större fartyg måste kunna tas in i Mälaren, säger hon.

Astrid Värnild har arbetat med den här frågan i tio år och hon hoppas på pengar så att det går att komma igång snabbt och att man kan bygga det här under perioden 2012-2014 och att det då finns en större sluss och farled. 

Vad händer om slussutbyggnaden inte finns med i transportplanen?

– Då finns det risk för en långsam tillbakagång av sjöfarten på Mälaren och som en konsekvens av det får vi mer lastbilar på E18. Och E18 är ansträngt redan i dagsläget och det betyder ungefär 600-700 lastbilar per dag utöver de som redan finns där, säger Astrid Värnild, kommunikationsdirektör på länsstyrelsen i Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".