Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Kaos med ersättningsbussar"

Publicerat torsdag 25 februari 2010 kl 04.00

Uppdaterad 16:22
Nu kommer skarp kritik mot hur SJ skött ersättningstrafiken med bussar när många tåg ställts in. SJ har tappat kontrollen, menar Ola Axelsson, vd på Axelssons turisttrafik  i Västerås. Men SJ menar att det företag som organiserar ersättningsbussarna haft en alltför svår uppgift, och tror nu på bättre tider.

– Det är en sak att tågen inte går, att man man inte klarar av det. Men nu tycker jag att man inte klarar av att ersätta tågen med bussar heller. Man bokar in bussar med kort varsel som kör hit och dit och kors och tvärs. Det är inte bara vi utan det är tusentals bussar. Det blir ineffektivt så det är inte sant, säger Ola Axelsson.

– Som exempel i söndags från klockan 14.00 till 03.00 hade de hyrt in fem bussar av oss som stod som stand by-bussar i beredskap att köra och de körde ingenting. Alltså fem bussar stod i 13 timmar och gjorde ingenting och det betalade de för.

Vad tycker du om att det är på det här sättet?

– Jag tycker att det är bedrövligt. Jag tycker att man ska sätta ner fötterna nu och ta bort vissa tåg, lägga ner vissa linjer och ersätta de med bussar under en längre period tills vintern tar slut så att det blir lite ordning och reda. Jag skulle tippa att de utnyttjar 30-40 procent av alla bussar de hyr in. Det är en enda jävla röra om jag ska vara ärlig, säger Ola Axelsson.

SJ vill först inte uttala sig om kritiken utan hänvisar till BussAkuten i Stockholm som fått i uppdrag av SJ att samordna ersättningsbussarna. Magnus Nordin som är verksamhetsansvarig där tycker att BussAkuten ändå har gjort ett bra jobb med tanke på de speciella förutsättningarna med så många bussar i omlopp.

Ola Axelsson på Axelssons turisttrafik känner sig uppgiven.

– Vi vet inte varför det blir så här. SJ har vi noll kontakt med och BussAkuten, de klarar inte av det när det blir så här intensivt, så här mycket. Deras personal kan inte jobba dygnet runt och det går inte att få kontakt med dem. Vi får stå i kö i en halvtimme om vi ska ringa till dem och fråga om någonting. Vi får bara order om hur vi ska köra. Vi kan inte påverka det här. Ineffektivt till tusen, säger Ola Axelsson.

Till slut besvarar SJ kritiken genom pressjourens Sven-Ingvar Håkansson. Han pekar på de extrema förhållanden som rådde i helgen. I söndags var över 600 ersättningsbussar i trafik runt om i landet. Det var alldeles för många för att kunna ha bra kontroll, menar Sven-Ingvar Håkansson och beklagar att informationen inte fungerade.

– Idag har SJ 200 ersättningsbussar i trafik och det är möjligen ett något bättre läge.

Nu har stoppet i Hallsberg åtgärdats och fler och fler spår på enkelspåriga banor har öppnats, vilket gör att SJ ser hoppfullt på utveckling, enligt Sven-Ingvar Håkansson på SJ:s pressjour.

Eva Kleppe
nyheterna.vstm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".