Ny trafikplan ska öka säkerheten i Norberg

Många förslag för att öka trafiksäkerhet i Norberg finns i den nya trafikplan som nu är ute på remiss. Bland annat föreslås nya rondeller och en ny gång- och cykelbana.

Den nya trafikplanen är ute på remiss, och ska i sitt slutliga skick vara ett underlag för en rad förändringar för att höja säkerheten.

Trafikplanen är mycket omfattande, och innehåller många förslag till förändringar och förbättringar.

Efter att granskats av kommunstyrelsen i veckan ska planen få en konkretare struktur och en prislapp. 

En sak som återkommer i planen är fartdämpande åtgärder, bättre målade övergångsställen och belysning på idag mörka vägavsnitt.

Frågan om hur omfattande en 30-begränsning kan vara finns också med. Större delen av centrala Norberg borde vara 30-zon, anses det i planen, och där stulle också trottoarerna breddas och kanterna bli vänligare för handikappade och rullatorer.

Bulorna på torget kan dessutom mycket väl bytas ut mot kullersten, anses det.

Ett av förslagen är rondeller i Norbergs tätort, ett annat en gång- och cykelbana på den gamla sträckningen av väg 68, mellan Norberg och Fagersta.

Delar av de synpunkter som finns i trafikplanen är redan på gång; den nya bussterminalen och gång- och cykelvägen ut till Klackberg.

Turistmetropolsen Norberg bör dessutom skaffa sig en speciell terminal för turistbussar, enligt planen. Då skulle en del, vanligen förekommande, farliga parkeringar kunna undvikas.

Trafikflödena genom centralorten, Kärrgruvan och Karbenning är andra frågor som ska diskuteras -  då handlar det om hastighet, buller och relationen cyklister kontra biltrafik; både den tunga och personbilstrafiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".