Sala får förbifart tidigare än väntat

Den nya förbifarten söder om Sala och två sträckor av E18 öster och väster om Västerås börjar byggas redan 2006. Det är de viktigaste nyheterna för Västmanlands län i den infrastruktursatsning som regeringen nu kommit överens om med sina samarbetspartier.

Länsstyrelsens kommunikationsdirektör Astrid Värnild är glad.

- Ja, det känns så bra så. Det är solsken över Västmanland. Man kan inte vara mer än väldigt glad över regeringens beslut när det gäller infrastruktursatsningar i Västmanland, och för Västmanland, säger Astrid Värnild.

Länsstyrelsen har i princip fått precis som den ville, och Astrid Värnild är tacksam för draghjälp från näringslivet som hört av sig till regeringen och tryckt på för att det här ska bli verklighet. Paketet som regeringen, vänsterpartiet och miljöpartiet ligger bakom omfattar åren 2004-2015 och kostar här i länet 658 miljoner kr. Regeringen har alltså majoritet för förslaget i riksdagen och väntas lägga det där i april.

Den nya förbifarten söder om Sala och sträckorna Enköping-Sagån respektive Västjädra-Västerås på E18 börjar alltså byggas redan 2006, vilket är tidigare än vad vägverket hade tänkt sig. Det behövs, vi har väntat väldigt länge, nu är det vår tur, säger Värnild:

- Därför att vi har en väldigt dålig kapacitet på vårt nationella vägnät, och det är olycksdrabbat.

Dessutom får riksväg 67 Heby-Tärnsjö en ny sträckning som ligger längre bort än den nuvarande från en reservvattentäkt för en miljon människor, och vägen blir bredare. Vidare får länet 55 miljoner kronor om året till länsvägar.

- Länsvägsatsningen innebär ju att vi också får ett säkert länsvägnät. Vi får 13 mil mötesfri landsväg i länet. Det är de mest trafikerade länsvägarna i länet, och det här betyder väldigt mycket för att människor ska kunna pendla på ett tryggt sätt i Västmanland, säger Astrid Värnild. Det betyder också väldigt mycket för näringslivet.

Idag bekräftades också tidigare uppgifter om järnvägen. Under de närmaste åren får också Bergslagspendeln bland annat helsvetsad räls mellan Virsbo och Fagersta. Vid sidan av det står det klart att utbyggnaden av Mälarbanan till fyra spår in till Stockholms central börjar redan hösten 2005. Samtidigt talar SJ om att dra in trafik på Mälarbanan.

- Ja, vi ska ha en dialog med SJ om det här. Samtidigt har man ju sänkt priser och hoppas på fler resenärer, och det kommer att bli ett väldigt fint kollektivtrafiksystem i hela det här området, säger Astrid Värnild.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".