Ingen enskild klandras för Ängelsbergs-olyckan

Idag presenterade Statens haverikommission sin utredning av den svåra bussolyckan utanför Ängelsberg för drygt ett år sedan.

Vid olyckan omkom sex personer och ett fyrtiotal skadades.

Haverikommissionen menar att ingen enskild person kan ställas till ansvar för bussolyckan, utan menar att flera omständigheter låg bakom.

Enligt utredarna orsakades olyckan av att det saknades förutsättningar för att genomföra bussresan på ett säkert sätt under de förhållanden som rådde, med bland annat ett besvärligt väglag.

SJ hade fått fel på ett tåg och satte in en buss mellan Ludvika och Västerås. Det hade snöat och det var några minusgrader ute.

En kilometer väster om Ängelsberg kom bussen till ett krön följt av en kurva som svänger allt skarpare åt vänster. Högsta tillåtna hastighet där är 70 kilometer. Chauffören höll knappt 50. På grund av halvslitna däck, och att vägen inte var halkbekämpad utan bestod av slät is hade han kanske behövt hålla högst 25, enligt Haverikommissionens ordförande Göran Rosvall.

Ett 100-tal meter efter krönet kommer höger däck utanför vägbanan, vägen stupar drygt en meter och bussen körde rakt in i skogen och välte.

Sex personer dödades och många fler skadades, men Haverikommisssionen anser inte att det går att peka ut någon enskild som ansvarig.

- Vi har inte kunnat hitta att man brutit mot några regler egentligen någonstans, säger Göran Rosvall till P4 Västmanland.

- Bussen var helt i sin ordning, vi har inte hittat några tekniska fel. Chauffören var behörig, han körde långt under gällande hastighetsbegränsning.

Ingenting tyder på att chauffören - som var erfaren - gjort sig skyldig till någon försumlighet eller oskicklighet, enlig kommissionen.

Vägen vid olycksplatsen var snö-och isbelagd och någon halkbekämpning hade inte skett.

- Vägen ser ut som den gör, och det gör den helt enligt gällande bestämmelser.

- Man kan inte peka ut något enskilt ansvar, utan det är en mängd olika faktorer som har samverkat och lett till den här olyckan, säger Göran Rosvall till P4 Västmanland.

Effekten av olyckan däremot hade kunnat mildras om alla hade använt de säkerhetsbälten som bussen faktiskt hade. De två som gjorde det klarade sig bra.

– De som skadades allvarligast och omkom i den här olyckan de drogs, eller kastades, ut ur bussen när den välte. Så det viktigaste av allt det är att passagerare kan hållas inne i bussen om det blir en sådan här olycka, och att de sitter fast, säger Göran Rosvall.

Enligt honom hade olyckan kunnat undvikas.

– Men det kräver nog en hel del olika åtgärder så att säga. Bussar med den här typen av däck bör inte vara ute och åka på vägar som inte är ordentligt halkbekämpade, till exempel. Det bör finnas räcken som gör att inte fordon omedelbart åker av vägen när de kommer utanför asfaltskanten, säger Göran Rosvall och fortsätter:

– I bussföretag som driver passagerartrafik bör det finnas ett säkerhetsskyddssystem som effektivare än dagens system fångar upp trafiksäkerhetsrisker och motverka sådana, effektivt och planenligt så att säga.

– Det som vi ser som ett bekymmer är att den här typen av förhållanden finns på många ställen i Sverige vintertid; bussar går på vägar som är dåligt eller inte alls halkbekämpade och med den här typen av däck, på vägar som är kurviga och backiga. Det här kan hända i princip när som helst.

I rapporten ifrågasätter Statens Haverikommission om bussar i passagerar-trafik överhuvudtaget ska få köra på vintervägar som inte gjorts fria från snö och is.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".