Filmning på förskola häver traditionella könsmönster

Under några veckor fick personalen på Sundinska vretens förskola i Västerås filma sig själva tillsammans med barnen för att se om förskollärarna behandlade flickor och pojkar olika.

Resultatet förvånade personalen, videoinspelningen visade att de snarare förstärkte de traditionella könsrollerna, än att de motverkade dem.

Personalen gav pojkarna order och samtalade istället med flickorna.

Förskollärarna iakttog också barnens lek.

Flickor och pojkar lekte oftast var för sig, flickorna lekte lekar där relationer var i centrum och de lekte i små grupper där de fick träna på att samtala och lyssna.

Pojkarna lekte i en stor grupp, där en av dem var ledare, mycket gick ut på att en av pojkarna skulle bestämma över de andra.

Enligt Eva-Karin Wedin, som är projektledare för projektet Jämställdhet i förskolan och skolan, uppmuntras flickor på det här sättet att lyssna och samtala i små grupper och pojkar att göra sig hörda och prata inför en stor grupp.

Nu jobbar man aktivt för att ändra sitt beteende, allt för att barnen ska behandlas mer jämställt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".