Svårt nå länets hälso- och sjukvårdsupplysning

Länets hälso- och sjukvårdsupplysning hade tekniska problem med sina telefoner på lördagen. Vid kö dit får man normalt veta dels vart man har kommit dels att man står i kö, men denna dag var det annorlunda.

- Idag när man ringer får man bara upptaget, och det beror väl på att det är väldigt hård belastning så att meddelandefunktionen sätts ur spel, berättade upplysningens chef Ewa Thelenius på förmiddagen.

Telia letade efter felet fortfarande vid 1330-tiden.

Problemet kom extra olyckligt eftersom hälso- och sjukvårdsupplysningen har en topp under veckosluten. Då ringer ungefär 500 personer per dygn dit, och upplysningen har redan problem med att ta emot alla som ringer. Idag har man sex sjuksköterskor i rådgivningen på helgerna, men rekrytering pågår och i nya lokaler i maj ska det där finnas åtta sjuksköterskor, berättar Ewa Thelenius.

Var du än ringer inom landstinget är målet att du ska få vänta i högst sex minuter på att få tala med en sjuksköterska, men det målet uppnår hälso- och sjukvårdsupplysningen idag bara till ungefär 60 procent vid högre belastning.

– Det beror ju mycket på att det är ju ojämnt, det ringer väldigt mycket på lördag- och söndagförmiddagar. Mellan klockan 9 och 14 är det jättehög belastning. Sedan sjunker det drastiskt, säger Ewa Thelenius.

Vid akut sjukdom uppmanar Ewa Thelenius allmänheten att ringa 112.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".