Nya arbetssätt ska höja studieresultaten

Klockarbergsskolan, före detta Centralskolan,  i Skinnskatteberg har till det nya läsåret som startade i går infört nya arbetsmodeller. Meningen är att det ska bli lugnare på skolan och att studieresultaten ska bli bättre.

Men det dröjer några månader innan det kommer en ersättare till den förre rektorn Bo Eriksson som sa upp sig i våras.

– Rektorstjänsten kommer att gå ut på annons under höstterminen. Vi hoppas väl att vi kommer att ha en ny rektor på plats till strax efter jul och tills dess är jag tillförordnad vikarierande rektor, säger Ylva Åkerberg på Klockarbergsskolan i Skinnskatteberg.

I väntan på den nye rektorn så fortsätter arbetet med att skapa en lugnare miljö på skolan.

Personalen jobbar från och med nu i grupper med arbetslagsledare som har tydliga roller. Det gör att lärarna kan få mer individuellt stöd än tidigare, säger Ylva Åkerberg:

– Det kan bli så att om någon i personalen upplever att de har det svårt med att hantera en klass kanske och att man har kört fast så kommer vi att anlita en person som kommer att komma in och hjälpa till och stötta den här personen.

Hon fortsätter:

– Det är där vi behöver få hjälp, i klassrummet.

Skolinspektionen har också kritiserat elevernas studieresultat. Förra året gick mer än var tredje elev ut nian utan fullständiga betyg.

Nu ska varje enskild elev följas upp på ett bättre sätt än tidigare och stort fokus ligger på att resultaten ska bli bättre, säger Ylva Åkerberg:

– Det absolut viktigaste är att vi måste höja våra resultat. Vi måste lägga ribban högre och kräva mer av våra elever. Har vi goda förväntningar på våra elever kommer de också att uppfylla dem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista