Stationshusen längs Dalabanan ses över

En väl fungerande järnväg måste också ha stationshus med bra tillgänglighet och service.

Det konstaterar Dalabanans intressenter som nu ska studera hur det står till med de tiotalet stationshus som finns efter banan, två av dem i Västmanland.

Sala kommun sitter med i Dalabanans intressenter och Tommy Johansson (s) är övertygad om att ett levande stationshus är viktigt.

- Det hör ju ihop, har man järnväg så måste det finnas ett levande stationshus. Det ska gå att köpa biljetter, värma sig, hitta en toalett och kanske köpa sig en kopp kaffe. Vi har en förhoppning att kunna träffa SJ, Banverket och Jernhusen för att hitta en bra väg till att stationen lever upp.

Tommy Johansson är heller inte främmande till en lösning där stationshuset kan användas till mer än tågtrafik.

- Det skulle till exempel kunn bli ett centrum för information eller något sådant.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".