Eskilstuna och Västerås blir en region

Eskilstuna och Västerås blir allt tätare sammanlänkat, i och med att pendlingen ökar och arbetsmarknaden blir allt mer specialiserad. Eskilstuna och Västerås kommer så småningom att bli en enda region när det gäller arbetsmarknaden, tror analytiker.

– Förr eller senare kommer Eskilstunas och Västerås arbetsmarknader att kunna ses som en gemensam funktionell arbetsmarknad. Det är bara en tidsfråga, för pendlingen ökar hela tiden. Det säger Bo Wictorin, analytiker på Eskilstuna kommun.

Det hänger ihop med att det är relativt lätt att ta sig mellan städerna med tåg, buss, eller bil. En tågresa mellan städerna till exempel tar i dag 32 minuter, enligt tidtabellen. Då upplever folk att det är värt besväret att resa till jobbet.

– Kan du minska ner resetiderna från 40 minuter, neråt 20, då ökar andelen pendlare väldigt snabbt, säger Bo Wictorin.

Den här utvecklingen har pågått ända sen industrialiseringen startade i västvärlden, och den pågår fortfarande. Och slutsatserna presenterades i dag på ett seminarium som anordnades av "Mer Koll", ett samverkansprojekt där Länstrafiken Mälardalen, Länstrafiken Örebro och Västmanlands lokaltrafik är projektägare och finansiärer. Även många kommuner i regionen är med i projektet, liksom Banverket och Vägverket. 

– på 1950-talet och 1960-talet flyttade man i stället, för det var inte så många som hade bil. Sen fick vi bil, och i stället för att bo i täta städer kunde vi i stället flytta ut. Tack vare bilen kunde vi i rimlig tid ta oss till jobbet, säger Bo Wictorin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".