Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågpendlare ska slippa trängas

"Man får försöka vara kreativ"
1:25 min
Bergslagspendeln. Foto: Tåg i Bergslagen.

Snart ska resenärer som åker med Bergslagspendeln mellan Fagersta och Västerås få bättre plats på tåget. En extra vagn ska minska trängseln.

Det har länge varit trångt på tåget men nu sätter Tåg i Bergslagen ytterligare en vagn i sina Reginatåg för att underlätta platsbristen.

Den nya vagnen levereras i nästa vecka och tas i trafik veckan därpå. Och det kommer nog att uppskattas av pendlarna, menar Sten Nordström, projektledare på Tåg i Bergslagen:

– Ja, det tror jag nog. Jag åker rätt ofta där själv och jag ser ju hur trångt det är.

–  Om man pendlar och har den situationen varje dag det är ju ingenting som man jublar över. Det kan man ju lätt inse, säger Sten Nordström.

De nuvarande Reginatågen har två vagnar och på vissa avgångar är det mycket trångt, men nu är en alltså en tillfällig lösning på gång. Den extra tredje vagnen innebär fler sittplatser.

Den extra vagnen kan komma att användas även på andra sträckor, men eftersom just Bergslagspendeln är populärast kommer den att prioriteras, säger Sten Nordström.

-- Ett fordon löser ju inte alltihop men det kommer ju i alla fall att bli bättre. Vi försöker att prioritera att det fordonet ska gå på Bergslagpendeln så mycket som möjligt, säger Sten Nordström.

Trängseln på tågen kunde lösas lätt med tätare avgångar, två avgångar i timmen istället för en som det är idag, menar Sten Nordström. Men för det krävs det att det byggs ett dubbelspår mellan Ramnäs och Brattheden.

Ett dubbelspår står därför högt upp på önskelistan. Men Trafikverket som ansvarar för spåren saknar pengar och därför får tågbolaget ta till den här tillfälliga lösningen.

– Om man vill underlätta för resenärerna får man vara lite kreativ. Det är väl det vi försöker vara, säger Sten Nordström.

Hur tillfällig den här lösningen blir det är svårt att säga.

– Allra kortaste tiden är ungefär 1,5 år och den längsta tiden är det ju väldigt svårt att sia om, säger Sten Nordström, projektledare på Tåg i Bergslagen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".