Trasiga pass ställer till problem

När de nya EU-passen började tillverkas 1998 var högre säkerhet det viktigaste. Men passen har tillverkats felaktigt, så att de förr eller senare går sönder.

En av de som drabbats är Camilla Frick från Västerås, som skulle flyga från Arlanda till Indien.

- Hon som kontrollerade sa att, ja vi släpper iväg dig för den här gången, men du bör vara väldigt försiktig med ditt pass.

Jag var ju jätteorolig i fyra månader, säger Camilla Frick.

Camilla Frick råkade ut för samma sak som 3000 svenskar varje år. Problemet är att den nya säkrare personsidan inte är tillräckligt böjtålig, säger Lars Karlsand, ansvarig för passfrågor vid Rikspolisstyrelsen.

- Personsidan släpper i kanterna och det gör att hela personsidan kan lossna, säger Lars Karlsand.

Trasiga pass byts ut gratis, polisen i Västmanland har fått in 1000 trasiga pass sedan 1998.

Tillverkaren av de nya säkrare personsidorna finns i Finland och gör även de finska passen. Men varför vänta sex år, utan att byta tillverkare?

- När det gäller säkerhetsnivå har vi ju fått en tillverkare som uppfyller alla våra krav och dagens passbok har en väsentligt högre böjtålighet jämfört med de första versionerna, säger Lars Karlsand.

Camilla Frick blev inte fast i Indien utan fick åka tillbaka till Sverige med sitt trasiga pass, som hon nu bytt ut.

- Men jag träffade folk på vägen som fått stanna och vänta på nytt pass, just på grund av att det hade gått sönder, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".