Hamnarna i Köping och Västerås - växande industrier.

Många har en lite nostalgiskt bild av hamnar och sjöfrakt, men hamnarna i Västerås och Köping är idag stora industrier som växer. Ett tiotal företag och 200 anställda hanterar de 1400 fartyg som beräknas komma in i år och fartygen blir allt större.  Idag tar ett genomsnittligt fartyg 3000 ton i lasten. För 20 år sedan var det hälften så mycket.

Ett problem för Mälarhamnarna är att slussen i Södertälje börjar bli för liten. Planer finns på att bygga ut den och frågan utreds av mälarkommunerna, hamnarna och sjöfartsverket. Om den inte byggs ut, kommer hamnarna inte längre att kunna ta emot fartyg: Eftersom det är mer lönsamt att köra så stora fartyg som möjligt är det precis vad  rederierna gör.

En samhällsekonomisk studie som gjorts i samband med utredningen visar att transporter med fartyg ökar stadigt, bland annat för att fler företag väljer båtfrakt istället för lastbilsfrakt.

Patrik Åhman, vd på Mälarhamnar, berättar att om hamnarna skulle stänga skulle 4 miljoner ton gods behöva fraktas på annat sätt. Det är detsamma som ca 220 000 lastbilar per år från Östersjöhamnar till Västmanland.

- Infrastrukturen skulle kollapsa. Ett antal miljarder skulle behöva läggas på vägunderhåll och utsläppen av avgaser skulle skjuta i höjden. Då är det mycket billigare att renovera slussen i Södertälje, säger Patrik Åhman.

Han berättar vidare att farleden inte behöver något större underhåll och att miljöpåverkan blir betydligt mindre än med lastbil, sett till antalet ton som fraktas.

Om Södertäljeslussen byggs ut kommer det enligt Patrik Åhman att få en positiv effekt på näringslivet i regionen, eftersom det då blir lättar att frakta stora mängder gods in i Mälaren.

Många industrier i Köpings och Västerås hamnområden är också helt beroende av hamnarna eftersom deras stora råvarulass inte kan köras på annat sätt.

- De industrierna skulle inte ha råd att finnas kvar här inne om inte hamnarna fungerade, säger Patrik Åhman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".