Större missnöje hos länets patienter

Patientnämnden i landstinget Västmanland får ta emot allt fler anmälningar om att vården inte fungerar som den ska.

Första halvåret förra året kom 480 anmälningar in. I år hamnar siffran på 588 anmälningar under samma tidsperiod.

- Det här beror nog på att folk är mer medvetna om att vi finns, säger Mona Holmgren, kanslichef på patientnämnden.

En annan orsak är säkert upphandlingen med Carema, uppger hon för P4 Västmanland.

När det gäller Carema, skriver VLT idag, att väntetiderna för att komma fram på telefon till Västerås nya Vårdcentral, som Carema tog över för två veckor sedan, är alldeles för långa. En patient försökte i tre dagar utan att lyckas.

Enligt Lasse Källström, vice vd på Carema, är orsaken en anstormning av patienter och tekniska problem, som ska vara åtgärdade om några veckor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".