SJ-resenärer får inte garanterad ersättning

Trots att pendlare med VL-kort är hänvisade till SJ-tåg för att kunna ta sig till och från jobbet så omfattas de inte av SJ’s resegaranti.

När tåget är försenat får pendlare med VL-kort ingen ersättning av SJ. Men resten av resenärerna, som har köpt biljett av SJ ersätts för förseningarna.

Det här upprör Laila Hansson, som i ett års tid har pendlat mellan Västerås och Arboga med VL-kort.

- Eftersom det bara finns SJ-tåg att åka med så borde även vi få ersättning, säger hon till P4 Västmanland.

Men SJ vägrar ersätta resenärer med VL-kort.

- De som har VL-kort får söka ersättning av VL, säger Sven Ingvar Håkansson, pressinformatör på SJ.

Men Lars Mattson, vd för Västmanlands lokaltrafik, håller inte med. För innan SJ införde resegarantin fick de med VL-kort ersättning om tågen var försenade, trots att det var ett SJ-tåg och kunden hade VL-kort. Men när resegarantin infördes så omfattade den bara SJ-kunder, nåt som Lars Mattson tycker är fel.

Sedan en månad tillbaka pågår förhandlingar mellan SJ och VL för att komma till rätta med problemet.

-Vi måste lösa det här, så att inte resenärerna kommer i kläm, säger Lars Mattson till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".