Kompletteringar om flygplatsen

Länsstyrelsen begär kompletteringar i den miljökonsekvensbeskrivning, MKB, som Västerås flygplats har låtit ta fram för att uppfylla luftfartsinspektionens krav på säkerhet kring flygplatsen. Enligt den konsult som tagit fram MKB:n vore det bättre för miljön att använda hela den nuvarande landningsbanan, jämfört med att flytta den, men länsstyrelsen tycker alltså inte att konsekvenserna för miljön har utretts tillräckligt.
Västerås flygplats har dispens från Luftfartsinspektionen för att använda landningsbanan förkortad med 400 meter in mot Björnön fram till den sista april. För att därefter tillgodose luftfartsinspektionens krav på säkerhet i luften kommer miljön kring flygplatsen på endera sättet att tvingas stryka på foten. Att använda den nuvarande landningsbanan i sin fulla längd på 2.500 meter skulle kräva avverkning och kapning av skog på en femtedel av Björnön, och det har flygplatsens konsult kommit fram till vore ett bättre alternativ för miljön än det så kallade nollalternativet, då miljön på Björnön bibehålls. Då skulle flygfältets bana behöva flyttas 1.500 meter norrut, vilket enligt konsulten skulle ''medföra omfattande åtgärder inom Badelundaåsen'' och ''därtill skulle det krävas en flyttning eller nedgrävning av E18'', men länsstyrelsen tycker alltså att hans miljökonsekvensbeskrivning inte är tillräckligt bra och begär nu in kompletteringar. Under eftermiddagen har länsstyrelsen informerat flygplatsen, som ägs av Västerås stad till 60 procent, om vad länsstyrelsen skulle vilja ha mer utrett.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".