Vad länsstyrelsen vill veta mer

Länsstyrelsen offentliggjorde idag vilka kompletteringar den vill ha av Västerås flygplats i fråga om den miljökonsekvensbeskrivning som flygplatsen låtit ta fram. Bl a vill länsstyrelsen ha förtydligat vilka miljökonsekvenser huvudalternativet skulle få, alltså alternativet att använda den nuvarande landningsbanan i sin fulla längd och avverka och kapa en femtedel av skogen i naturområdet Björnön.
Vidare anser länsstyrelsen att miljökonsekvenserna inte är klarlagda för alternativ 1 att flytta banan 300 meter norrut och alternativ 2 att fortsätta använda banan i förkortat skick, fast med 300 meter. Västerås flygplats har idag dispens från luftfartsinspektionen att använda banan i förkortat skick med 400 meter, men dispensen går ut den sista april, och nu är det snabba ryck som gäller. - Riskerna ökar för varje dag därefter med de hinder som finns, säger Egil Cederborg, chef för luftfartsinspektionens flygplats- och flygtrafiktjänstkontor.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".