Samiska flaggan. Foto: Anna Skielta/SR
Västerås

Fem års väntan på samisk hemspråksundervisning

"Jag vill ju vara same"
6:42 min

Västerås lever inte upp till lagens krav om hemspråksundervisning. En rundringning som UR-programmet Skolministeriet gjort till 20 av landets största städer visar att bara tre av de 20 städerna lever upp till lagens krav om undervisning på samiska. I Västerås har Marit Sihm Kvenangen i snart fem år kämpat för att hennes nioåriga dotter Loella ska få samisk undervisning i skolan, men ännu har inget hänt.

– Jag vill ju vara same för det finns ju roligt att ha ett språk som ingen annan kan, säger Loella.

Precis som för alla andra barn som har ett annat modersmål än svenska har Loella rätt att få undervisning i sitt språk. Loella har till och med större rätt, eftersom hon tillhör en nationell minoritet.

Loellas mamma är samiska och har sedan Loella var fyra år försökt få hemspråksundervisning till sin dotter, men att det fortfarande efter fem år inte hänt något. Bemötandet från Västerås Stad har inte varit som hon hoppats.

– De var lite motsträviga, att man ska veta att det inte är så bra betalt för den som skulle vara hemspråkslärare och så där, säger Marit Sihm Kvenangen.

Hon säger att det var hon som fick upplysa kommunen om att Loella hade rätt att få hemspråksundervisning, trots att hon skulle vara ensam elev. Under åren har Marit själv letat fram lärare, men eftersom kommunen varit för långsam i sin hantering har läraren hunnit flytta, berättar Marit Sihm Kvenangen.

– Nu är hon ju nio år, så att det är ju fem år sedan vi började och hon har ju fortfarande inte fått en endaste timme hemspråksundervisning, säger Marit Sihm Kvenangen.

Maria Lind, enhetschef för centrum för tvåspråkighet i Västerås, förklarar den långa väntan med att det varit svårt att hitta lärare i just nordsamiska.

– Vi har haft externa annonser ute varje termin, vi har sökt på arbetsförmedlingen, vi har kollat av med andra kommuner om de har någon som kan hjälpa oss men vi har inte lyckats hitta någon, säger hon.

Men nu kan en lösning vara på gång för Loella, berättar Maria Lind. Det handlar om undervisning via Skype, alltså videotelefon via dator.

– Vi har en lösning på gång för den här flickan, men en lärare från sameskolan i Gällivare.

– Vi hoppas att det ska kunna gå i lås inom de närmaste veckorna, säger Maria Lind.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".