Det är på föräldramöten i skolan man kan prata om hederförtryck med föräldrarna, enligt Merdad Darvishpour. Foto: Sara Choghrich /Sveriges Radio
Mälardalens högskola

Fokus på skolan i rapport om hedersförtryck

"Mänskliga rättigheter går före respekt för andra kulturer"
1:27 min

I dag presenteras en helt ny rapport kring hedersförtryck. Rapporten, som har ett stort fokus på vad skolan kan göra för utsatta ungdomar, är skriven av bland andra Merdad Darvishpour, lektor vid Mälardalens högskola och expert på hedersproblematik.

Merdad Darvishpour menar att mänskliga rättigheter alltid ska gå före respekt för andra kulturer:

– Om det förekommer en konflikt mellan mångkulturalism och respekt för andra kulturer, om detta kolliderar med kvinnors rättigheter och barns rättigheter då ska man inte tveka.

– Mänskliga rättigheter går före respekt för andra kulturer, säger Merdad Darvishpour.

Skolan har för bristfällig kunskap i hedersfrågan och fler myndigheter och organisationer måste samverka för att skolan ska kunna minska det hedersrelaterade förtrycket -  det är slutsatsen i den nya rapporten som presenteras vid ett seminarium i riksdagen idag.

Merdad Darvishpour tror att skolan måste få mer kunskap om hedersproblematik och att man måste ha ett större fokus på mänskliga rättigheter.

– Folk med annan etnisk härkomst måste respektera mänskliga rättigheter, säger han.

Vem vill ni nå ut till med rapporten?

– Regeringen, politiker, myndigheter och vi måste informera på skolor. Mötet med föräldrar är väldigt viktigt, säger Merdad Darvishpour.

Men på skolorna finns ju inte föräldrarna?

– Föräldramöten är jätteviktigt; där kan man föra en dialog med föräldrarna och prata om mänskliga rättigheter med dem som kommer från hederskulturer, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".