Ambulans. Foto: Jonas Ekströmer/SCANPIX
AMBULANSEN

SOS Alarm anmäler Medhelp för långa väntetider

"Kan inte se några sådana registreringar hos oss"
2:53 min

Patienter som har drabbats av misstänkt hjärtfel, medvetslöshet och blödningar har fått vänta länge i telefon innan Medhelps larmcentral svarade, enligt en anmälan som SOS Alarm har gjort till Socialstyrelsen. Enligt SOS Alarm fick en hjälpsökande vänta i elva minuter. Men Medhelp håller inte med.

Den 16:e augusti klockan 14.42. En person i Sörmland slår larmnumret 112. SOS Alarm svarar och bedömer att personen verkar behöva vård.

När samtalet ska kopplas över till Medhelps larmcentral, som kan larma ut en ambulans blir det problem.

Det blir inget svar. Tiden går. SOS-operatören sitter med den hjälpsökande i luren, men har ingen möjlighet att skicka ut en ambulans. Det är bara vårdbolaget Medhelps larmcentral som kan göra det.

Efter 688 sekunder - alltså elva och en halv minut - svarar Medhelps larmcentral, som kan larma ut ambulanser i de fyra länen Västmanland, Sörmland, Gotland och Uppsala.

Så här säger SOS Alarm att det har gått till.

Men chefen för Medhelps larmcentral, Charlotte Björkman, säger att det här samtalet aldrig ägde rum, vad de känner till:

– Vi har undersökt det SOS Alarm påstår om elva och en halv minut, men vi kan inte se några sådana registreringar hos oss.

Men hur kan det vara så att ni säger så olika saker?

– Jag måste svara hur det ser ut hos oss, säger Charlotte Björkman.

Det är SOS Alarm som sitter med de hjälpsökande i luren innan samtalen kopplas över till Medhelp. Och SOS Alarm säger att de i efterhand har lyssnat på samtalen och tagit tid och att det faktiskt tog 11 och en halv minut innan Medhelp svarade den där torsdagseftermiddagen i augusti.

Men det fallet är inte den enda gången då SOS Alarm har märkt att det har tagit lång tid att få svar från Medhelps larmcentral.

Under midsommarhelgen i år körde det ihop sig: 84 hjälpsökande fick vänta mer än 30 sekunder.

Många av dem väntade i luren mellan 3 och 5 minuter, och en person i drygt 8 minuter, enligt SOS Alarm.

Till exempel:

  • 15 patienter som var medvetslösa eller med påverkat medvetande fick vänta i mellan 39 sekunder och upp till 5 minuter och 23 sekunder. SOS bedömer att det innebar en mycket stor patientrisk.
  • 8 patienter med andningsvårigheter fick vänta i telefon i upp till 4 minuter och 38 sekunder.
  • 10 patienter med bröstsmärta eller misstänkt hjärtsjukdom fick vänta i telefon upp till 2 minuter och 5 sekunder.
  • 8 patienter med blödningar eller trauma fick vänta på svar i telefon upp till 8 minuter och 18 sekunder.

Det är SOS Alarm som har gått igenom, tagit tid, och lyssnat på larmsamtalen under midsommarhelgen. Men enligt Charlotte Björkman på Medhelp var deras längsta svarstid under midsommarhelgen drygt två minuter:

– Jag anser inte att det var någon patientsäkerhetsrisk.

Varför inte, när det var åtta minuters väntetid?

– Deras åtta minuter har vi inte sett att det var, säger Charlotte Björkman,  verksamhetschef för Medhelps larmcentral.

Reportrar Martin Hult och Lisa Helgesson,
P4 Uppland

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".