1 av 4
Det är inte första gången som riksväg 66 kritiseras för dålig beläggning. Foto: Ida Svansbo/Sveriges Radio Västmanland
2 av 4
Asfalten på riksväg 66 är gropig och det ställer till det för yrkeschaufförerna. Foto: Ida Svansbo/Sveriges Radio Västmanland
3 av 4
Åkare Janne Lundquist och åkeriägaren Janne Nordfeldt är båda missnöjda med underlaget på 66:an eftersom det skakar så att lastbilarna kan gå sönder. Foto: Ida Svansbo/Sveriges Radio Västmanland
4 av 4
Bengt Larsson är ambulanssjukvårdare i Fagersta. Han och kollegan Göran Johansson tycker att det är besvärligt att köra på 66:an. Foto: Ida Svansbo/Sveriges Radio Västmanland
TRAFIKEN

Gropiga riksväg 66 ska få ny asfalt

"Man vill ta ledigt och försvinna"
4:57 min

Underlaget på riksväg 66 försvårar arbetet för ambulanspersonal och åkare i Fagersta. Vägen är i så dåligt skick därför att den har blivit gammal och utsliten, enligt Lennart Westin, som är Trafikverkets ansvarige för underhållsbeläggningar i Västmanland. Han berättar också att vägen kommer att asfalteras om.

– Ja, det är upphandlat nu. Det finns en entreprenör men vi har inte haft något startmöte eller något sådant än så jag har inte fått någon tidsplan från entreprenören. Så jag kan inte svara på när de kommer att köra det jobbet, säger Lennart Westin, beläggningsingenjör på Trafikverket.

Enligt Lennart Westin är livslängden på en 2+1-väg ungefär 10 år. Så att riksväg 66 ramlar sönder beror alltså på att den är utsliten. Trafikverket ska asfaltera om sträckan någon gång under beläggningssäsongen som är från maj till och med september. För det måste vara plusgrader, berättar Lennart Westin, annars håller inte beläggningen.

Omasfalteringen kommer att göras från där väg 233 mot Skinnskatteberg korsar 66:an, i höjd med Ramnäs och fram till strax söder om Fagersta där den så kallade 2+1-vägen tar slut. Men tills att det blir säsong gör Trafikverkets driftentreprenörer akuta insatser för att fylla igen de värsta groparna.

Gemensamt för de yrkeschaufförer som P4 Västmanland pratat med är funderingar kring kvaliteten på de så kallade 2+1-vägarna. Lennart Westin på trafikverket kan inte annat än att hålla med.

– Det är inget att hymla om för man har ju på befintliga, gamla 13m-vägar har man ju byggt 2+1-vägar för att få trafiksäkerheten. Det är kanonbra men kanske tyvärr på bekostnad av underhållet och den smällen får ju vi ta, säger han.

Lennart Westin förklarar att trafiken på en 2+1-väg blir spårbunden och när man inte förstärkt vägens underlag ordentligt från början så slits beläggningen ut snabbare. Det är det som har hänt på riksväg 66. Men det är inte den enda. Flera av länets vägar har gått sönder under vintern.

– Den här årstiden är den sämsta tiden att vara ansvarig förunderhållsbeläggningar, då vill man ta ledigt och försvinna för de kan se rätt så stygga ut, vägarna.

Finns det något man hade kunnat göra annorlunda?

– Det hade ju varit att lasta in pengar ordentligt från början och gjort en riktigt åtgärd, förstärkt upp vägen. Då har de ju stått emot längre, säger Lennart Westin på Trafikverket som är ansvarig för underhållsbeläggning i Västmanland.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".