Flygledartornet på Hässlö, Västerås. Foto: Patrik Åström/Sveriges Radio.
FLYGTRAFIK

Lång inkörningsperiod för privat flygledning på Västerås flygplats

1:44 min

Det har tagit nästan två år innan det privata företaget ACR kommit igång fullt ut med flygledningen på Västerås flygplats. Först för några månader sedan hade ACR egna flygledare på plats.

För två år sedan vann företaget Aviation Capacity Resources, ACR, upphandlingen om att sköta flygledningen vid Västerås flygplats, men ACR:s flygledare hade inte den lokala behörighet som krävs.

Därför skulle Luftfartsverket utbilda personal, var det tänkt.

Men de två som påbörjade utbildningen hoppade av, och för ett år sedan fick ACR börja om och istället själva utbilda personal på plats.

Under utbildningstiden, fram till slutet av förra året, begränsade Transportstyrelsen trafiken på flygplatsen.

– Det var bekymmersamt till en början, men vi har arbetat på här och kommit igen och visat att det här är möjligt även om det blir så att det blir personalbekymmer under själva övergångsfasen, säger Joel Johansson, flygledare och ställföreträdande operativt ansvarig på ACR.

Det tog alltså nästan två år innan ACR kom igång fullt ut med flygledningen utan begränsningar i flygtrafiken.

Men det har inte betytt några större bekymmer för Västerås flygplats, enligt flygplatschefen Mikael Nilsson:

– Vi har inte sett att det har varit något större problem för oss alls, överhuvud taget.

– Däremot så har ju flygskolan fått lägga om sina rutiner lite grand och haft lite högre kostnader, men det har ju vi kompenserat, säger Nilsson till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista