Tommy Hultman, konsumentjuridisk rådgivare vid Konsument Västerås / Foto: Michael Gawell SR

Flera anmälningar mot försäljare av mobilabonnemang

"Inte seriöst"
1:32 min

Konsument Västerås har just nu ett tiotal ärenden på sitt bord där kunder har olika typer av klagomål mot företag som säljer mobilabonnemang och som ofta står mitt i folkvimlet i varuhus och gallerior. Tommy Hultman, konsument-juridisk rådgivare på Konsument Västerås, är kritisk mot de här försäljningsmetoderna.

– Man överrumplar ju konsumenten, och är det då äldre människor som inte har teknik-insikt och kanske inte är intresserade och så kanske de försöker titta mer på det ekonomiska, och det är väldigt svårt att överblicka det, säger Tommy Hultman.

Just nu har Konsument Västerås ett tiotal aktuella ärenden, men desto fler ringer och vill ha konsumentrådgivning i frågor som rör mobiltelefoni.

Men vilket ansvar har man som kund då, är det inte upp till var och en att själv läsa det finstilta, så att man vet vad man skriver på?

– Så är det ju naturligtvis, men om man har en säljare hängande över sig som pratar hela tiden: "Skriv på här.. det här får du... blabla...", nej jag tycker inte att det här är seriöst alls, säger Tommy Hultman som menar att den säljande parten måste hålla sig till vissa regler.

– Det finns ju någonting som vi kan kalla informationsplikt och det ska man följa men sedan kan man ju linda in det på ett sådant sätt att det blir nästintill obegripligt och har man då skrivit på kontrakt så kan man ju känna "Jaha, det var det, det.", säger Tommy Hultman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".