Landets solarier måste bytas ut, vilket upprör branschen. Foto: Malin Hoelstad/Scanpix.

Solariebranschen i uppror efter nya regler

"Det innebär ju personlig konkurs"
2:10 min

Nära 300 solarieföretag har överklagat de nya reglera för solarium som infördes förra månaden, och söker nu dispens. Företagen menar att förändringarna sker för snabbt och innebär stora ekonomiska konsekvenser.

Björn Larsson driver fyra solarier i Västerås. Enligt de nya reglera måste han nu byta ut sina solariebäddar.

– Det här är sådana saker som kostar en hel del och jag har ju betalat en hel del för dem en gång i tiden, gjort mig skuldfri och tänkt "wow, nu kanske man kan börja hämta in lite slantar", säger Björn Larsson.

– Så måste jag nu köpa nytt för x antal tusen kronor. Det är pengar jag inte har. Det innebär ju personlig konkurs. Man får ju gå ur hus och hem och dessutom har jag inget jobb kvar.

För en månad sedan började nya regler för solarium gälla. Nu ska alla solarier följa en ny europeisk produktsäkerhetsstandard. Det innebär att gamla solarier måste bytas ut omedelbart, och halvgamla solarier måste bytas ut före 2015.

Det här upprör stora delar av solariebranschen.

Svensk Solarieförening har klagat till Strålsäkerhetsmyndigheten och skriver att deras konsekvensutredning "särskilt avseende ekonomisk påverkan" är mycket bristfällig och vittnar om en stor okunskap om branschen.

Sammanlagt nära 300 solarieföretag har senaste tiden överklagat beslutet och krävt dispens från reglerna. 200 av företagen har gjort det gemensamt.

Men samtliga överklaganden har avslagits. Inget företag har fått dispens i huvudfrågan. Äldre solarier ska bort.

– Om man har äldre solarier som kommer att gå ut, det är inte mycket... Vi tänker på strålsäkerheten och vi vill att solarierna ska vara säkra och uppfylla de nyare kraven i standarden, säger Johan Gulliksson, utredare vid Strålsäkerhetsmyndigheten.

En annan del i de nya bestämmelserna innebär att man inte får sola mer än 15 minuter på obemannade solarier, i stället för 20 minuter.

Även den regeln upprör solariebranschen, eftersom förändringarna innebär kostnader. Många kunder är ovana.

Hasse Guterstam, som driver flera solarier i Stockholm, blir numer ofta uppringd av kunder som inte förstår de nya reglerna.

– Det kommer ta tid innan de lär sig det här, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".