Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
tågtrafik

Arboga kan nu tänka sig att betala för Citybanan

Publicerat tisdag 12 mars 2013 kl 14.56
"Vi har fått gehör för vad vi vill"
(2:59 min)
Arbogas kommunalrådet Olle Ytterberg (s). Foto: Martin Vare/Sveriges Radio

Citybanan är tänkt att lösa upp många av dom proppar som idag ställer till problem för tågtrafiken i Mälardalen. Projektet finansieras av staten och landets kommuner. I höstas sa Arboga Kommun nej till att betala sin del, men nu verkar det som om kommunen ändrat sig.

Enligt kommunalrådet Olle Ytterberg (S) så kändes det i höstas fel att vara med och betala för en järnvägslösning i Stockholm, samtidigt som man hade dåliga förbindelser på hemmaplan.

Men efter kritiken i höstas tycker kommunen att Kollektivtrafikmyndigheten visat en helt annan inställning och gjort riktigt seriösa försök att få igång trafiken på Svealandsbanan som förbinder Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna igen. Det gör att dom styrande i Arboga nu är beredda att ändra ståndpunkt om finansieringen av Citybanan.

Kommunalrådet Olle Ytterberg (S) gillar dock inte själva idén med att småkommuner ska finansiera trafiklösningar i ett statlig järnvägsnät.

– Det är ju så att statlig infrastruktur är statlig angelägenhet. Här är det en form av utpressning mot små kommuner och regioner. Det gör att dom som kan betala mest får störst del av statens kaka och det är principiellt fel.

Olle Ytterberg lyfter fram Citybanans betydelse för hela mälardalsregionen och trots synpunkter på finansieringen tycker han att satsningen är viktig.

– På 1870-talet byggdes två järnvägsspår genom Stockholm. Man pratade om att det skulle gå tio-tolv tåg per dygn där. Idag passerar flera hundra tåg samma två spår. Det är en getingmidja, och ett problem som måste lösas.Fä

Arboga Kommun ska enligt avtalet betala drygt 13 miljoner kronor till byggandet av Citybanan, men Olle Ytterberg (S) säger att det här är en investering som tas från eget kapital, och det ska inte plockas från annan verksamhet.

-- Men det är klart att om vi ska investera pengar så hade jag hellre byggt en konstgräsplan i Arboga än att bygga järnväg i Stockholm. Alternativet om vi småkommuner inte skulle betala är att Citybanan inte blev av, och det alternativet är sämre säger kommunalrådet Olle Ytterberg.

Ett slutgiltigt beslut i frågan om Arboga ska betala sin del eller inte tas av kommunfullmäktige om cirka två veckor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".