Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Kartläggning av telefonin

Många i Skinnskatteberg har problem med fasta telefonen

Uppdaterat tisdag 19 mars 2013 kl 07.54
Publicerat tisdag 19 mars 2013 kl 05.49
"När vi ringer och felanmäler bryts samtalet"
1:30 min
Carl-Erik Fredman vill inte ens tänka på vad som skulle hända om olyckan var framme och telefonen inte fungerade. Foto: Ida Svansbo/Sveriges Radio Västmanland

I sex månader har boende i Skinnskattebergs kommun haft stora problem med sina fasta telefoner sedan åskan slagit ner vid Gunnilbo. Felet har anmälts till Telia flera gånger som hela tiden ger nya bud om när skadorna ska vara reparerade, men problemen finns kvar.

– Irriterad bli man ju, man tycker ju att man i vårt teknikårhundrade ska kunna klara det här. Vi inser ju att man inte vill lägga de pengarna för glesbygden, säger Carl-Erik Fredman som bor i Bockhammar vid Stjärnvik som ligger nära Gunnilbo. Han har tröttnat på att ringa till Telia om problemet.

Det var i september förra året som blixten slog ner vid Gunnilbo i Skinnskattebergs kommun och sedan dess har alltså flera av de som bor i området haft fel på sin fasta telefon. Carl-Erik Fredman säger att det skrapar i luren så att man knappt hör vad den andra säger och att samtalen bryts.

– Det händer ju att vi ringer till Telia och felanmäler och så bryts det precis när vi kommer fram dit. Då känner man sig lite snuvad på situationen, man får då börja om, säger han.

Carl-Erik Fredman är med i hembygdföreningen i Stjärnvik och de har skrivit brev till Post- och telestyrelsen för att trycka på rätten till telefoni och att på det sättet få hjälp. Svaret blev att ansvaret ligger på operatören. Därför har de istället ringt Telia som ger olika besked om när felet ska vara åtgärdat.

Hans G Larsson, som är informationsansvarig på Telia, säger att han inte kan se några övergripande problem i området och att varje kund därför måste felanmäla problemet. Men när han får höra att det kan vara svårt eftersom samtalen bryts, så ändrar han sig.

– I och med att jag fått in frågan och det förefaller vara många kunder som känner att det är på det här sättet, så är det en självklar åtgärd att jag kollar med både med Skanova och Telias driftcentral. Så att kunderna inte ska behöva felanmäla och känna att de inte får någon hjälp, säger Hans G Larsson informationsansvarig på Telia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".