Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Fungera då, din ruttna telefon!! Foto: Jonna Spiik/Sveriges Radio.

Telefonproblem kan avhjälpas

"Man har rätt till fungerande telefoni där man bor"
5:09 min

Det finns vissa knep att ta till om mobilen inte fungerar. Bland annat finns ett visst lagstöd som konsumenten kan luta sig emot.

– I första hand är det till man teleoperatör man vänder sig och klagar, så att den blir uppmärksammad på om det har blivit något tekniskt problem på nätet eller i anslutningen. Det säger Sara Andersson, chef för konsumentavdelningen på Post- och Telestyrelsen, PTS.

Dessutom kan man själv förbättra mottagningen. Det finns personer som sätter upp egna master på taket till sitt hus, till exempel.

Många som har dålig täckning är särskilt oroliga för att det ska hända någon olycka eller sjukdom, och att man inte kan ringa då. Man ska då komma i håg att även om vanliga samtal är svåra att få täckning för, är det större chans att nödnumret fungerar.

– Personer som ringer 112 behöver inte tänka på någonting. Det är bara slå 112. Om din operatör då inte har täckning, men det finns en annan operatör som har täckning, då väljer telefonen att gå över det nätet. Det säger Anders Klarström. Presstalesman för SOS Alarm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".