1 av 3
VL-bussarna får inte plats på Östermälarstrand i Västerås. Foto: Kennet Lindquist/Sveriges Radio
2 av 3
Ulf Palm, Tekniska nämndens stad i Västerås. Foto: Liselotte Karlsson/SR Västmanland
3 av 3
Klicka för att se större bild
VÄSTERÅS

Ingen busstrafik på Öster Mälarstrand

"Får helt enkelt inte in bussar där"
1:32 min

Området Öster Mälarstrand i Västerås växer så att det knakar, men som det ser ut idag så får bussarna inte plats. I stället hänvisas de som bor i området till busshållplatserna längs med Björnövägen.

Problemet på Öster Mälarstrand är att vägarna inte är byggda för busstrafik. Det är smala vägar och mycket böjar så vi får helt enkelt inte in bussar där, säger Ulf Palm, kommunikationsstrateg i Västerås stad.

Istället för att ha busstrafik i området så säger Ulf Palm att det är trafiken längs Björnövägen som gäller för de boende. På kritiken om att det är för långt till den närmaste busshållplatsen svarar han att det inte är längre än för de boende på Brandthovda och Bjurhovda.

– När vi gjorde kartläggningen för den här nya busstrafiken så använde vi oss av ett instrument som sa att inom 500 meter var det önskvärt att det skulle vara en busshållplats. Men på några ställen så blir det längre, säger Ulf Palm.

Det kommer däremot gå servicelinjer inne på området. Det är lite mindre bussar som går aningen långsammare. För den som vill ta den bussen till stadslinjen vid Björnövägen så finns den möjligheten.

Det är uteslutet att det skulle bli några ändringar på hur linjerna ska gå, enligt Ulf Palm:

– Nu går det inte att göra några ändringar.

Att ett så pass nytt och expansivt område saknar reguljär stadstrafik upprör många av de boende på Öster Mälarstrand.

– Det är dåligt, de borde ju ha planerat mycket mycket bättre. Att gå till Björnövägen är en rejäl bit och på vintern är det dessutom halt, säger Sandra Pedersen.

Bengt Borgvall är även han upprörd över att området inte planerats bättre, och han tycker att man borde ha tänkt mer på bekvämligheten när man planerade området.

– Folk ska väl få ta bussen där de bor och inte tvingas gå långa sträckor. Jag tycker att det är dålig planering och det här är något som politikerna får ta på sig.

Även Franco Margio, på promenad i området tycker att hela området känns trångt och oplanerat.

– Det är många äldre som bor här som sålt sina villor och de måste kunna ta sig till stan och tillbaka med buss. Man borde ha planerat busstrafiken innan man planerade för hus.

Men att planera ett nytt bostadsområde är inte helt lätt. Det är flera apekter som tjänstemännen måste ta hänsyn till. Lotta Lindstam är Stadsbyggnadsdirektör på Västerås Stad och hon menar att det är andra faktorer som styr idag, än vad som var fallet för tretton år sen.

– Det är en väldigt lång process att planera ett sånt här område och det är helt andra faktorer som prioriteras idag än för femton år sedan då det här området planerades. Då var det bilen man prioriterade, idag är det kollektivtrafik och cykel som står i fokus.

Stadsbyggnadsdirektör Lotta Lindstam säger att vi har det område vi har på Öster Mälarstrand, och hon har förståelse för att många boende är besvikna.

– Jag förstår besvikelsen, och det är roligt att folk vill ha kollektivtrafik. Inget är gjort för alltid, men så här se det ut nu och den närmaste framtiden.

En stor översyn av kollektivtrafiken har gjort i projektet Smartkoll som sjösätts den 18 augusti, men trots att man gjort sitt yttersta för att hitta en så bra lösning som möjligt tror inte Hans Näslund, direktör vid Tekniska Nämdernas stab att alla kommer bli helt nöjda.

– Vi har varit tydliga i Smartkollrapporten med att 85% av västeråsarna kommer få en bättre kollektivtrafik, men några kommer tyvärr att få det sämre. Okej att turtäthäten kommer öka men vissa kommer få lite längre till sin hållplats.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".