1 av 4
Foto: Andreas Hedfors/Sveriges Radio
2 av 4
Kalklinbanans vänner hoppas på ekomiskt stöd för att kunna bevara en del av banan. Foto: Michael Berwick/Sveriges Radio.
3 av 4
Klaus Jürgen Schmidt i Kalklinbanans vänner. Foto: Andreas Hedfors/Sveriges Radio.
4 av 4
Göran Sandström, produktionsdirektör på Nordkalk. Foto: Andreas Hedfors/ SR Sörmland

Rivningen igång - men delar av kalklinbanan kan bevaras

I dag påbörjas rivningen av den omdiskuterade kalklinbanan men nu har föreningen Kalklinbanans vänner kommit med ett förslag om att bevara en fjärdedel av banan.

Föreningen föreslår att en sträcka mellan Malmberget och Granhammar vid Kungsör ska bevaras för framtiden. Även servicestationen på Malmberget samt verkstaden och utsiktsplatsen vid kalkbrottet i Forsby föreslås.

Kalklinbanans vänner hoppas att det ska kunna finansieras med ekonomiskt stöd av Riksantikvarieämbetet och Nordkalk. Nordkalk snabbutreder nu förslaget.

Den 42 kilometer långa kalklinbanan togs ur bruk 1997.

Rivningen kommer att ske i tre steg. Först ska linbanan sättas igång för att ta ner de runt 700 korgarna, vilket kommer att ta två till tre veckor. Senare i sommar ska linorna tas ner och det sista steget blir att ta bort de 235 stolparna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".