1 av 3
Nybyggd rondell på Hälla, Västerås. Ännu inte helt öppnad när bilden togs (1 aug). Foto: Kennet Lindquist/Sveriges Radio.
2 av 3
Vägarbete pågår på Tunbytorp, Västerås. Senaste tillskottet till rondellernas utbredning. Foto: Kennet Lindquist/Sveriges Radio.
3 av 3

Rondeller tar över stadsbilden mer och mer

Antalet cirkulationsplatser - rondeller - har ökat rejält de senaste åren. I Västerås är ökningen 58 procent på drygt fem år.

– Ja, det har blivit fler. Det blir säkrare trafik och bättre genomströmning, säger Ulf Palm, kommunikationsstrateg på tekniska nämndens stab i Västerås.

– Jag tycker en cirkulationsplats är bättre än trafikljus. För skulle någon köra mot rödljus så blir krockvåldet mycket större i en trafikljusreglerad korsning. Det säger chefen för Trafikpolisen i Västmanland, Jörgen Bergfast.

Men rondeller har inte alltid varit i ropet. Någon gång på 1990-talet svängde opinionen till rondellernas fördel. Sedan dess har det blivit fler och fler. Bara i Västerås alltså 58 procent fler på fem år.

I riket som helhet är ökningen 50 procent, enligt Trafikverkets statistik.

Men det finns nackdelar också. Rondeller är dyra att bygga - mellan fem och åtta miljoner kostar en rondell i Västerås. De tar också stor markyta i anspråk.

Det senaste bygget är snart klart, det är på Norrleden, vid Tunbytorp.

– Vi kan inte ha cirkulationsplatser i varenda korsning, men på speciellt utvalda platser kan det vara befogat, säger Jörgen Bergfast, chef för Trafikpolisen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".