Magnus Eriksson, konsumentjuridisk rådgivare i Västerås. Foto: Malin Lind/SR.

Nu ska mobilkonsumenternas makt stärkas

"Finns en hel del brister"
1:24 min

Nu ska konsumenterna få bättre och tydligare information om mobiltäckningen. Det är regeringen som gett Konsumentverket och Post- och Telestyrelsen i uppdrag att se över mobilmarknaden.

Magnus Eriksson är konsumentjuridisk rådgivare i Västerås.

– Jag tycker det är bra att de får det här utökade mandatet. Det finns en hel del brister på den här marknaden.

I våras gjorde P4 Västmanland och många andra kanaler inom Sveriges Radio en stor kartläggning över den bristande mobiltäckningen i landet.

Många lyssnare hörde då av sig och berättade om problem både på landsbygden och i stan.

Nu har alltså Konsumentverket och Post- och Telestyrelsen fått i uppdrag att kontrollera operatörernas löften om den mobila täckningen men de ska också se över möjligheten att bättre övervaka marknaden.

Magnus Eriksson, konsumentjuridisk rådgivare i Västerås, välkomnar uppdraget men betonar att du som mobilkonsument fortfarande har ett stort ansvar.

– Det bästa sättet, om man vill försäkra sig om att man har god täckning med en ny operatör, det är att låna en telefon av en vän och kontrollera att täckningen fungerar i det område där du vill använda telefonen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".